Har du lagt merke til at det ofte er kvinner som står bak naturlige og økologiske skjønnhetsmerker?
Det er kvinner som leder an i det å gå over til økologiske, naturlige og bærekraftige produkter og det er også veldig mange kvinner som står BAK store anerkjente økologiske og naturlige varemerker.
Det er en sterk økning i interesse og ønske om å gå over til naturlige produkter, den trenden er helt klar over hele verden. Og det er kvinner som har stått i bresjen for å endre vaner og kjøp av økologiske produkter, både innen mat, husholdningsartikler og skjønnhetsprodukter.
Det man også ser, er at selv om det fremdeles er de store konvensjonelle kosmetikk selskapene som dominerer omsetningen (med 90 -95%) så tar de naturlige varemerkene stadig større markedsandeler, spesielt i netthandelen. (de store konvensjonelle har mer “makt” i de fysiske butikkene, derfor ser man størst økning i omsentning av naturlige skjønnhetsprodutker i netthandelen).
– Og det er ofte kvinner som står bak de naturlige merkene
Dette er kvinner som har en lidenskap, en visjon om å bidra til en renere verden, både for barna våre, helsen vår og ikke minst for dyrene og miljøet på jordkloden. De har visjoner og mål om å utvikle naturlige produkter, som er trygge å bruke. Veldig mange av dem uttaler at de har hatt problemer med å finne gode naturlige og trygge deodoranter, hudpleie, hårpleie og ikke minst sminke, som er uten skadelige stoffer. Mange (har jeg lagt merke til, uten at det er noen kilde på det) at mange blir mer opptatt av dette når de får barn. (flere av grunderne av merker vi har, sier nettopp det).
De er opptatt av naturlige aktive ingredienser, bærekraftig produksjon, emballasje og at de skal fylle “hull” som ikke er i markedet idag, og gi tilgang til fullverdige naturlige alternativer til alt, som er i den konvensjonelle skjønnhetsindustrien.
De ønsker å unngå alle de uttalte ingredienser som er skadelige, hormonforstyrrende og svært tvilsomme.
- Parabener
- FtalaterSodium Lauryl Sulfat (SLS)
- Formaldehyd
- Triclosan
- Klor
- Hydrokinon
- Phenoxyethanol
- PEG-stoffer
- Bisfenol A (BPA)
- Toluene
- Propylenglykol
- Syntetiske og kunstige parfymer
- Microplast
- Mineralolje
- Pesticider
- Mineraler i nano – størrelse
De ønsker å tilgjengeliggjøre de naturlige aktive ingrediensene i effektive produkter som både ser og føles bra ut, og som gjør oss godt, både for huden og helsen vår, i motsetning til de ingrediensene som nevnes ovenfor. (oppsumert mye av de de selv sier om hvorfor de startet egne merker).
Dette er kvinner med en sterk lidenskap, har en sterk drive og gjennomslagskraft og som følger drømmene sine. Det er bare beundringsverdig og spennende historier bak disse merkene og om disse kvinnene.
Her kan du lese litt om kvinnene bak NOEN av våre merker.
Og for ordens skyld, de siste årene har menn fulgt etter og man ser en stor økning blant menn også. Det ser vi i aller høyeste grad her på Karma.no også, noe vi skal skal ta mer hensyn til fremover også, i vår kommunikasjon og vareutvalg.
Susie Wang står bak et av verdens ledende selskaper innen naturlig skjønnhetspleie – 100% Pure.
100% Pure`s og Susie Wang`s visjon er intet mindre enn å “purify the world”.
Nydelige og dyktige Sivlya Pavlova grunnla Wooden Spoon.
Historien bak Wooden Spoon er også imponerende, hvor Silvya Pavlova ønsket å lage produkter som tar vare på oss også fra utsiden. Hun ønsket å lage hud og værværeprodukter for hele familien, som skulle være så rene at de kunne spises.
Hvorfor påføre noe på utsiden, som du ikke ville spist, sier hun. Produkter vi påfører oss, trekker i stor grad inn i kroppen, og påvirker organene våre også. På få år har hun og teamet hennes, skapt produkter og et merke, som selv Dronning Elizabeth II fant plass i sin aller siste jubileumsbok i anledning hennes 70- års jubileum. Wooden Spoon har mottatt innovasjonspriser og oppmerksomhet over hele Europa. De har en egen serie for babyer og barn, som er fantastiske, og ikke minst 100% naturlige og effektive.
Det er så spennende og givende å jobbe med Wooden Spoon, og vi er så imponert over alt de har fått til på de årene vi har jobbet med dem siden de startet opp. Og vi gleder oss til fortsettelsen.
Sine og Linn Stokke står bak det norske merket ELM Organics.
ELM står for Earth Life Movement og gjenspeiler tiden er vi er inne i og bevegelsen vi ser skjer verden over. Å ta vare på miljøet og ikke minst oss selv, med produkter som ikke skader oss, dyr eller naturen. Vi elsker alt med ELM Organics, ikke bare er selve produktene effektive og gode, men de lukter nydelig og så ser de også så bra ut på badet.
Vi har vært på økolgiske messer i Europa og det vi har lagt merke til, er at Norge glimrer med sitt fravær. Det er store stander og flere leverandører fra Danmark og Sverige, men svært få fra Norge. Så det er gøy å se norske aktører som utvikler gode økologiske skjønnhetsmerker*
Laura Rath er grunnleggeren av Hej Organic fra Tyskland.
I 2015 reiste CO- gründeren Laura rundt i USA, Europa og Skandinavia sammen med sin svigerfar for å saumfare kosmetikkmarkedet. De ble sjokkerte over hvor mye tradisjonell kosmetikk inneholder, som vi smører på vårt største organ, huden vår og ikke minst hvor mange merker det er som inneholder disse ingrediensene. Resultatet var skremmende, hvor vanlig silikoner, parabener, mikroplast og mineralolje var i disse produktene.
Dette ønsket hun å gjøre noe med – og ville fremskynde utviklingen og bruken av naturlig kosmetikk. Laura ønsket å tilgjengeliggjøre det for flere, ved å gi naturkosmetikk et nytt utseende, gjøre det mer attraktivt og tilgjengelig for flere gjennom et fresht design og til en rimelig pris.
Hej Organic er design, økologisk sertifiserte og effektive ingredienser til en god pris.
Kartika Lucyet fra Frankrike er grunnleggeren av Kure Bazaar – økologiske neglelakker og leppestifter.
Kure Bazaar ble grunnlagt av Kartika Luyet som begynte å tenke på tingene hun puttet i og på kroppen mens hun var gravid. Hun sluttet å bruke neglelakk da hun gikk gravid, fordi hun ikke fant et merke som var bra for henne og fosteret og som hadde godt nok utvalg i farger. Det var da hun startet å utforske bærekraftige, fasjonable neglelakker.
Noen år senere ble Kure Bazaar født. En linje med neglelakker som gir en utrolig glans, holdbarhet, hurtigtørkende egenskaper og bærekraft! De er 10- Free, uten de 10 vanlige og skadelige/hormonforstyrrende ingrediensene som er vanlig å finne i konvensjonelle neglelakker.
Kure Bazaar ble lansert i Paris i 2012 på verdens første økologiske Haute Couture-moteshow. (Paris Fashion Week) og var den første som dukket opp i den miljøvennlige, grønne skjønnhetsindustrien. Siden den gang har Kure Bazaar blitt et fast inventar på moteukene i Paris og New York og befestet sin plass som partner med flere prestisjefylte motemerker som Céline, Balenciaga og Jean Paul Gaultier blant de andre.
Når du leter etter miljøvennlig, naturlig neglelakk, er Kure Bazaar det du trenger – Økologisk, miljøvennlig, god kvalitet og fantastiske farger.
Laura Rudoe er grunnleggeren av Evolve Organic Skincare, et selskap som lager naturlige og organiske hudpleieprodukter.
Birute Nastaraviciute er grunnleggeren av det litauiske kosmetikkselskapet You & Oil – inspirert av naturlig og vitenskap.
Inspirert av både natur og vitenskap, grunnla Birute Nastaraviciute You&Oil i 2013. Under sin første graviditet ble Birute overveldet over hvor skadelige mange hverdagsprodukter var. Hun la ut på en vanskelig, men likevel givende reise for å lage et sunt, organisk alternativ som fokuserer på det som virkelig fungerer. Drevet av kreativitet, nysgjerrighet og ønsket om å hjelpe andre, så hun for seg et selskap som utvikler rene produkter ment å helbrede og løse virkelige problemer.
Birute tiltrakk seg et lidenskapelig team av talentfulle forskere og bestemte seg for å endre velværebransjen fra bunnen og opp. Selskapet begynte å skaffe planter med én opprinnelse for å trekke ut hele spekteret av nyttige næringsstoffer, uten å utelate noe. Alle de fordelaktige fettene, proteinene, vitaminene og aminosyrene forblir i flasken – akkurat som de skal.
Å drive et selskap som produserer slike organiske, bærekraftige og tilsetningsfrie formler er ikke lett, men så langt er selskapet i ferd med å bli ledende innen velværesektoren for barn og voksne og et globalt eksempel på innovasjon og alternativ helbredelse.
Produktene selges som aromaterapi og naturmedisin både i apoteker og helsekostbutikker i Europa (og USA og Asia).
Sonya Driver, grunnlegger av Eco Tan, Australias første sertifiserte organiske sol-, kropp- og hudpleieserie.
Som kvinnelig gründer selv, synes jeg det er spennende å se hva de får til og hvor sterk lidenskapen, som jeg kjenner igjen i meg selv, er. Det er mange krefter i den kosmetiske industrien og de konvensjonelle kosmetikkselskapene styrer veldig mye av det fremdeles. De 20 største konvensjonelle kosmetikkselskapene i verden står for mer enn 90% av all omsetning i hele verden. Disse selskapene henger langt bak og de bruker årevis på å omstille seg til en mer bærkraftig produksjon, mer miljøvennlig innpakning og ikke minst naturlige aktive ingredienser.
Jeg synes det sier litt når man ser hva disse kvinnene får til og hva de står i. De står på sin overbevisning og sine drømmer om en renere verden. En verden vi alle skal leve i. Og det må jeg si jeg applauderer.
Håper dette var til inspirasjon og nytte.
Stor klem fra Åse i Karma.no
Du kan lese mer om merkene og disse kvinnene her:
Svipe for å se flere innlegg.